Hogyan éld túl a magyar kereskedelmet?

PMA Good Commercial Work

Mitől eladható egy termék?

2019. május 24. - pma good work
Mi az, amitől felkelti a vásárlási igényt? Hogyan eladhatóbb, mint egy átlagos tömegcikk? Egyáltalán mitől eladható?matt-briney-160808-unsplash.jpg

Tovább

A bolti értékesítő, aki más, mint a többi - azaz a hitvallásom

Amikor elhatároztam, hogy belevágok ebbe az egészbe (írni a blogot, építgetni ezt a vállalkozást, felvállalni önmagamat idegenek előtt, és elég nagy fába vágni a fejszémet azzal, hogy a bolti értékesítés területén kívánok országos szinten javítani), akkor eldöntöttem, hogy a megszokottól más úton fogok járni.rawpixel-760112-unsplash.jpg

Tovább

Gyakori kérdések a kereskedelemben - és a válaszok

Kérdések, amik sokakban felmerülnek, és amiket sokszor feltettek az interneten. Szemezgetés az eladói léttel, a kiskereskedelemmel és a bolti értékesítés kérdéseivel kapcsolatban. Első fejezet.
fikri-rasyid-689586-unsplash.jpg

Tovább

Értékesíts a saját pénzedért!

Minden egyes üzletnek hónapról hónapra meg vannak tervezve a célszámai, az a bevétel, amit el kell érni, napi, havi és éves lebontásban. Ezt a forgalmat egyik üzlet sem tudná elérni csak és kizárólag önkiszolgáló jelleggel, sőt, megugrani sem, éppen ezért vannak egyre több üzletben bolti értékesítők. 
bianca-lucas-496554-unsplash.jpg

Tovább

Hogyan éld túl a telet kereskedelemben?

Már október-november környékén érezhető a megnövekedett forgalom, ami decemberre igazi káosszá válik a boltokban, majd januárban lecseng. Feszültebbek, fáradtabbak a vevők, ám ez bizony a bolti értékesítőkre is igaz. Hogyan készülhetünk fel mégis a téli, húzósabb időszakra?
pexels-photo-253208.jpeg

Tovább

10 fontos tudnivaló, ha ruhaboltban dolgozol

A kiskereskedelem egyik fő iparága a ruházati iparág, amelyben viszonylag könnyű elhelyezkedni, és szuper tapasztalatokat gyűjthetünk szakmailag. Ha még nem dolgoztál ruhaüzletben és érdekel ez a munkakör, vagy ha már ott dolgozol, de szeretnéd megalapozni a tudásodat, akkor fogadd szeretettel a cikket.dan-gold-544435-unsplash.jpg

Tovább

Próbanap az üzletben – Hogyan érd el, hogy felvegyenek?

Ha már átjutottál az állásinterjús körökön, és behívnak egy próbanapra, az már szuper eredmény, de még nem teljesen nyert ügy. Hogyan győzd meg a vezetőket arról, hogy te vagy a legalkalmasabb a pályázott pozícióra? Mit tegyél, hogy jól is érezd magadat ezalatt az idő alatt és bizonyítani is tudd, hogy jó bolti értékesítő leszel?
jamakassi-341149-unsplash.jpg

Tovább

Mit jelent a kereskedelemben az etikus intellektualizmus?

Az etikus kereskedelem rengeteg szempontot rejt magában, szabályokat, amelyek betartása sok kereskedelmi dolgozó számára egyszerűen ismeretlen. Sokszor eszünkbe sem jut, hogy azok a hibák amelyeket elkövetünk, bizony az etikusság megsértését súrolják, és a munkánk minőségét rontja, a hozzáállásunkat minősíti.
pexels-photo-428339.jpeg

Tovább

A reggeli tréning és a kávé jót tesz – blogbejegyzés

Ma reggel egy nagyon pozitív hangulatú Visual Merchandising tréningen voltam, ezelőtt a másik úgy körülbelül egy éve volt, de folyamatosan kaptam az aktuális instrukciókat. Mivel ez a szakmai terület is folyamatosan változik a trendeknek, koncepcióknak és a változó vásárlói igényeknek megfelelően, időközönként érdemes frissíteni az információkat és bővíteni a tudásunkat. Mi is az a Visual Merchandising? Teljesen leegyszerűsítve bolti vizuális értékesítés, többnyire a VM rövidítést használjuk rá. A VM-nek nagyon nagy szerepe van egy üzlet forgalomnövekedésében, de hogy pontosan ez mit is jelent, arról majd később fogok még írni.

Tovább

Ahogyan a HR-es látja: munkavállalás kereskedelemben

Könnyű-e elhelyezkedni kereskedelemben? Hogyan lehet jó állást kifogni ezen a területen? Ezekre és mégtöbb kérdésre kerestük a választ Tímár Krisztina HR vezetővel és karrier tanácsadóval. pexels-photo-433134.jpeg

Tovább

Úgy érzed, nem vagy túl jó eladó? Ezeket tedd, hogy fejlődj

Sokan érzik úgy, hogy nem elég jók értékesítésben, vagy nem elég nyitottak az emberekkel való kommunikációban és felmerül bennük a kérdés, hogy vajon az eladói pályát nekik találták-e ki. Mit tegyen az, aki nem érzi elég jó eladónak magát?coffee-cup-mug-apple.jpg

Tovább

A profi vevőkezelés öt alappillére

Az értékesítés egy olyan terület, ahol nem elég a kedvesség. Sok olyan sarkalatos pont van, amire oda kell figyelni, és amit alkalmazni is kell egy értékesítési helyzet során, vagy akár egy reklamációs eset közben. Mik ezek?pexels-photo-401684.jpeg

Ha megkérdeznénk az embereket arról, hogy szerintük mitől jó eladó egy eladó, akkor nagy valószínűséggel ezeket a válaszokat adnák a legtöbben: kedvesség, jó termékismeret, szolgálatkészség, mosolygós természet. De mindettől valójában még nem lesz valakiből jó eladó, vagy jó értékesítő. A szakmai tudás elengedhetetlen, a vevőközpontúság is, de ez néha nem elég ahhoz, hogy forgalmat, vagy plusz forgalmat generáljon valaki.

Nézzük, mik azok a jellemzők, amik profibbá tesznek egy eladót, értékesítőt.

1. Előítélet-mentesség
Eladóként nem az a dolgunk, hogy a vevők vásárlási szokásairól ítélkezzünk, vagy a napi beosztásukat taglaljuk, vagy hogy a figyelmetlenség miatt pálcát törjünk valaki felett. Mindenki hibázhat, mindenki lehet figyelmetlen. És mindenki úgy osztja be az idejét, ahogyan akarja. Az eladó dolga nem a vevő vásárlási szokásainak véleményezése. Emellett a reklamáló vevő nem minden esetben az a szemét fajta, aki át akarja verni az eladót, vagy jogtalanul reklamál. A reklamációs eseteket is előítélet nélkül ki kell vizsgálni, mert sok esetben csak információhiány miatt vannak félreértések, ráadásul sok esetben a panasz is jogos (ilyen mindenhol előfordul). Nyilván vannak olyan helyzetek, ahol nehéz előítéletmentesnek lenni (mert ilyen is van), de azért lássuk be, hogy a legtöbb esetben ezt valamilyen szinten a rosszindulat szüli. Lehet rajta dolgozni, fejleszthető.

2. Értékesítési stratégia használata
A vevővel való kommunikáció során fel kell ismerni azokat az értékesítési szituációkat, amelyeknél a vevő akaratlanul is magas labdákat dob fel. Figyelni kell arra, mit mond, miről mesél a vásárló, így kiszűrhetjük azokat a pontokat, amelyeken az igényhez terméket igazíthatunk, vagy a kiválasztott termék mellé ajánlhatunk kapcsolódó terméket. Sok eladó kiszolgálja a vásárlót, ám nem ajánl, nem hívja fel a figyelmet egyéb lehetőségekre, nem jelzi, ha lesz jobb ajánlat, és egyszerűen nem figyel a "mondatok közti" lényegre.
Például a vevő elmeséli, hogy fekete nadrágért jött, nem tudja, milyen fazon legyen, mert van fehér blúza és amellé szeretne, de egyébként a piros a kedvence, csak kell neki egy elegáns nadrág, akkor egyből ott a megbújó infó az értékesítési kapcsolásra! Mit tudunk? Hogy fekete nadrágot venne, fehér blúza pedig van. A piros meg a favorit szín. Ha a nadrághoz viszont van passzoló piros blúzunk, máris egyből ajánlhatjuk a nadrág mellé. Hoppá! Ha tényleg kedveli a piros színt és megengedi a vásárlásra szánt kerete, a nadrággal együtt meg fogja venni a piros blúzt is, mert csinos. És mert piros. Az apró jelekre kell figyelni, néha ezekben vannak a cross selling pontok.
Ehhez annyi kell, hogy jól ismered a kínálatodat, és az, hogy valóban figyelsz a vásárlódra. 
apple-desk-working-technology.jpeg3. Körültekintő figyelem
Adott helyzetekben lényeges, hogy a figyelmünk szerteágazzon. Ne csak az előttünk álló személyre figyeljünk, hanem amikor ő éppen nem beszél, hanem te, legyen annyi időd, hogy körbepillants, várakoznak-e mások, kérnek-e mások segítséget, valamelyik vevőd dühös-e, vagy hogy hány vevő tartózkodik a boltban. Ha ezekre is szentelsz figyelmet, akkor másik kolléga bevonásával megoldhatod egy másik vevő problémáját, nem csak azét, akivel éppen kommunikálsz. Sok üzletben egyébként (meg amúgy is), olykor figyelni kell azokra a személyekre, akik nem vásárlási szándékkal térnek be a boltba, hanem rossz szándékkal (azaz fizetés nélkül szeretnének távozni a termékkel együtt.). A széleskörű figyelem fontos, mert így kézben tarthatod a vevőzést. Ha éppen nem ér rá senki más, akkor meg kérj kis türelmet. Ez akármennyire is hihetetlen, de jócskán megemeli a vásárló türelmi ingerküszöbét, mert érzékeli, hogy nincsen mellőzve, és érdemes kivárnia a sorát.

4. Etikus hozzáállás
Ez az egyik legfontosabb alappillér, mégis sokaknak ismeretlen a lényege. Az etikus hozzáállás lerövidítve jelenti az egyenességet, azt, hogy nem beszéljük ki az egyik vásárlót a másik előtt, hogy nem beszélünk előttük magánjellegű dolgokról (hiszen ő vásárolni tér be, és nem azért, mert kíváncsi az eladók magánéleti dolgaira). Az etikus hozzáállás azt jelenti, hogy pusztán lustaságból nem hajtunk el egy vevőt, vagy kevésbé nyújtjuk neki azt a szolgáltatást, amiért jött, mert éppen nem szimpatikus. Nem szidjuk a cégünket, a kollégánkat, és megfelelően, pozitív hozzáállással képviseljük a céget. Mert az üzletben mi vagyunk a cég arca. A vevő nem ellenség, hanem partner, forgalmat hoz és az eladás sem arról szól, hogy rásózzunk valamit a vásárlóra, hanem hozzájuttassuk egy olyan termékhez, amire vagy szüksége van, vagy előnye származik belőle. A kereskedelem nem rossz, csak akkor, ha rosszul csinálják. Az etikátlan hozzáállás viszont rossz, és az emberek ilyesfajta attitűdje teszi a kereskedelmi egységeket olyanná, amilyen. 

5. Vevőélmény-orientáltság
A valódi vevőorientáltság azért fontos, mert a megléte minden forgalmon, visszajelzésen, és az üzletbe való belépéskor érezhető atmoszférán meglátszódik, akár akarjuk, akár nem. Egy vevőközpontú eladó szemlélete szerint mi vagyunk a vásárlóért és nem ő van értünk. Úgy kell várni a vásárlót, hogy érezze, a szolgálatára állunk, de ez egyáltalán nem jelent egyet a szolgalelkűséggel. Az értékesítő, eladó, a szakember a boltban az üzletet képviseli, azt, akihez lehet fordulni bármilyen termékkel kapcsolatos kérdéssel. Aki nem érzi nyűgnek, ha a vevő megszólítja, hanem segítőkész. A hála, amiért nálunk vásárol a vevő megsokszorozódva jöhet vissza, és nem csak anyagi formában, hanem olyan pillanatokban, amiért érdemes az értékesítést, mint szakmát csinálni. Látni az örömöt mások arcán, és az elégedettséget, vagy a vevők ragaszkodását az üzlethez, egy eladóhoz, a sok jó kívánság, amit kapunk tőlük...ezek a pillanatok felbecsülhetetlenek és a szakmai eredményeink mutatói. Még akkor is, ha ezeknek nagy része nem kerül sem nyilvánosságra, sem a vezetőség elé, sem a vásárlók könyvébe. Mert nem fog, viszont mi kapunk arról visszajelzést, hogy valamit tényleg jól csinálunk. 
Fontos, hogy úgy álljunk a bolthoz, mintha a miénk volna. Mintha a mi forgalmunk lenne, a saját termékeinkkel. Ugye, magunknak is a legjobbat szeretnénk? 

Ha valakinek a napjai 80-90 százalékát az elégedetlenség tölti ki értékesítőként, akkor valószínűleg valamit nem jól csinál, vagy éppen nem csinál semmit azért, hogy jobban érezze magát. Az értékesítés nem mumus, lehet benne fejlődni, mindig van hova és igazán akkor lesz profi valaki, ha bármilyen körülmény ellenére képes őt vezetni a jóakarat, a vevők iránti segítőkészség és folyamatosan fejleszti a tudását. 

Ha kereskedelemben dolgozol, és szeretnéd, hogy az életed pozitív fordulatot vegyen, ha szeretnéd jól érezni magadat a munkahelyeden, vagy ha túl akarod élni a magyar kereskedelmet, tarts velünk! 
Hasznos tapasztalatokat szeretnénk veled is megosztani, amelyeket átéltünk és megváltoztatta az életünket. 
De tarts velünk akkor is, ha pozitív életszemlélettel élsz és jó munkaerő vagy, csatlakozz egy optimista kereskedelmi közösséghez, akár értékesítő, eladó, pénztáros, vagy akár vállalkozó vagy!

Mert a kereskedelmi munka is lehet jó.
online_social_media_facebook-1281.pnglogo_social_media_www-1281.png

 

 

Tippek kiégés ellen, ha kereskedelemben dolgozol

Bizonyára minden kereskedelmi dolgozó életében eljön az a pillanat, amikor úgy érzi, hogy a létező összes türelme, ereje, energiája és lelkesedése alábbhagyott, és képtelen ezen felülkerekedni. Mivel nap, mint nap hasonló szituációk, hasonló impulzusok, olykor pedig borzasztóan nehezen kezelhető esetek történnek velünk, valamikor még a legjobb dolgozó lába alól is kicsúszik a talaj. De hogyan lépjünk túl a kiégésen?nggpoynituy-alexander-dimitrov.jpg

Tovább

Hogyan legyek magabiztos a dühös vásárlóval szemben?

Hogyan védhetjük ki, hogy a problémás, agresszívan fellépő vevők traumát okozzanak egy kemény konfliktussal? Hogyan védjük meg magunkat etikusan egy magát erőfölényben érző, személyeskedő és igazságtalanul vádaskodó vásárlóval szemben?
photo-1457694716743-eb419114c894.jpg

Tovább